Τελικά αποτελέσματα - συμπεράσματα
ο ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων σε ότι αφορά στην εξάλειψη του κοινωνικού αποκλεισμού
Συμπεράσματα από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων
Η επεξεργασία των ερωτηματολογίων που παρατίθενται στην ιστοσελίδα του Σχεδίου και αφορούν στο Εσπερινό Γυμνάσιο Σερρών, μας οδήγησε στις εξής διαπιστώσεις-συμπεράσματα:
Στο Εσπερινό Γυμνάσιο Σερρών φοιτούν κυρίως άνδρες σε μία αναλογία 3 προς 1. Τα ¾ όλων των φοιτώντων είναι μέχρι 30 ετών, ενώ ένα μόνο μικρό ποσοστό το καταλαμβάνουν οι άνω των 50.
Οι μόνιμα εργαζόμενοι μαθητές αποτελούν τα ¾ του συνόλου, ενώ οι υπόλοιποι εργάζονται περιστασιακά ή είναι άνεργοι. Έλληνες στην καταγωγή είναι περίπου οι 7 στους 10, ενώ σημαντικό ποσοστό Ελλήνων τσιγγάνων φοιτά ιδίως στις τάξεις του Γυμνασίου.
Ένα σημαντικό ποσοστό καταλαμβάνουν και οι αλλοδαποί/ομογενείς μαθητές που προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Πρώην Σοβιετικής Ένωσης και φοιτούν κυρίως στο Γυμνάσιο.
Συμπεράσματα
Υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα μαθητικής διαρροής/εγκατάλειψης. Ως κυρίαρχους λόγους οι μαθητές προβάλλουν το ότι αναγκάζονται να εισέλθουν πρόωρα στην αγορά εργασίας και ως εκ τούτου να εγκαταλείψουν το σχολείο. Άλλες φορές οι λόγοι είναι οικογενειακοί, ενώ και για τους ήδη φοιτώντες μαθητές υπάρχει πάντα η πίεση των απουσιών που τους αναγκάζει να εγκαταλείψουν το σχολείο. Το νομικό πλαίσιο είναι ασφυκτικό και δεν επιτρέπει την ελαστικότερη αντιμετώπισή τους.
Βέβαια, δεν απουσιάζουν και τα προβλήματα σε καθημερινό επίπεδο και εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Ιδίως για τους αλλοδαπούς μαθητές υπάρχει πολλές φορές η αδυναμία χειρισμού καταστάσεων εξαιτίας του χαμηλού επιπέδου γνώσης της ελληνικής γλώσσας. Πάντως το Σχολείο έρχεται αρωγός και στον τομέα αυτό και βοηθά στην ομαλότερη προσαρμογή και ένταξη και αυτών των μαθητών στην ελληνική κοινωνία.
Τέλος, αξίζει να διερευνηθούν τα αίτια που οδηγούν τους μαθητές στη φοίτηση στο Εσπερινό Γυμνάσιο. Οι περισσότεροι έρχονται κυρίως για τον τίτλο Σπουδών που θα τους είναι χρήσιμος σε επαγγελματικό αναπροσανατολισμό. Το Εσπερινό γυμνάσιο τους δίνει, όπως οι ίδιοι σημειώνουν, μία δεύτερη ευκαιρία για καλύτερη εργασία. Σημαντικό επίσης ποσοστό κάνει λόγο για επιθυμία απόκτησης περισσότερων γνώσεων, ενώ οι μαθητές του Λυκείου βλέπουν το Σχολείο ως το μέσο για την εισαγωγή στις Πανεπιστημιακές Σχολές και στα ΤΕΙ.
Το παρόν Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ενίσχυσε την εξωστρέφεια του Σχολείου, έθεσε ζητήματα και έδωσε απαντήσεις. Ως εκ τούτου, η χρησιμότητά του υπήρξε προφανής.